سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای برنامه نویسی + ویدیو

سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای برنامه نویسی + ویدیو

بروزرسانی : 4 ماه پیش

بسیاری از برنامه نویسان در انتخاب بهترین سیستم برای برنامه نویسی  دچار دردسرهایی میشوند ، چون انتخاب یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی با انتخاب یک سیستم عادی یا سیستم گیمینگ و ... فرق دارد. هر حوزه ای از برنامه نویسی نیاز به حداقل سخت افزارهایی دارد که بهتر است قبل از شروع بررسی و انتخاب کامپیوتر یا لپتاپ خاص بهتر است مشخص کنید حوزه ی کاری شما چیست ؟ 

مثلا یک برنامه نویس پایتون هرگز سیستمی را نیاز ندارد که برنامه نویس اندروید نیاز دارد!‌ یا یک برنامه نویسی که بازیسازی میکند نیاز به سخت افزار قویتری دارد. اما در کل میتوان یک سیستم میانگین که پاسخگوی اکثر کارهای برنامه نویسی و در کنار آن دیگر کارهای روزمره باشد را معرفی کرد. این چیزی است که در این مقاله و در ویدیو ضمیمه شده ی آن در اختیار شما قرار گرفته است.

اگر به دنبال انتخاب سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای برنامه نویسی هستید ویدیو زیر را تماشا کنید و ادامه ی مقاله را تا آخر بخوانید.

 

 

کامپیوتر و لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی چیست ؟‌

اگر برنامه نویس هستید یا به تازگی میخواهید شروع یادگیری برنامه نویسی را استارت بزنید، انتخاب بهترین سیستم بسیار مهم هست بسیاری از افراد لپ تاپ را به کامپیوتر خانگی ترجیح میدهند و برعکس ! 

سوال اول این است ، برای برنامه نویسی ، کامپیوتر بهتر هست یا یک لپتاپ ؟ 

سیستم کامپیوتری یا لپتاپ مناسب برای برنامه نویسان

جواب این است ، اگر به شغل برنامه نویسی مشغول هستید بهترین گزینه یک کامپیوتر خانگی است چرا که قطعات بصورت جدا جدا قابل ارتقا و تعویض هستند و همچنین قدرت پردازشی و دوام بالاتری نسبت به قطعات لپتاپ دارند.

تمام سیستم مورد نیاز که در این ویدیو توسط مهندس نیکزاد معرفی میگردد برای کامپیوترهای خانگی هست و برای لپتاپ هم صدق میکند ولی از آنجایی که سیستم درون لپتاپ به ندرت قابل تعویض و ارتقا است البته بجز هارد و رم ، بهترین گزینه همان کیس های خانگی است.

در این ویدیو بصورت خیلی خلاصه هر انچه که درباره ی تهیه سیستم کامپیوتری مورد نیاز برنامه نویسی هست را به شما منتقل میکنیم و در ادامه این خود شما هستید که با توجه به بودجه و نیازمندی های خود یک سیستم خوب را جمع میکنید و شروع میکنید به برنامه نویسی کردن !

 

سیستم مورد نیاز برای رشته ی کامپیوتر و برنامه نویسی

در حالت کلی ، برای انجام برنامه نویسی با بسیاری از زبان های برنامه نویسی به سیستم قوی نیاز نیست یعنی زبان های برنامه نویسی طوری خلق شده اند که برای کدنویسی با آنها و کامپایل و تفسیر و این داستان ها نیاز به سیستم آنچنان قوی نیست.

اما در شغل برنامه نویسی مسئله به خود زبان برنامه نویسی و اجزای یک زبان برنامه نویسی محدود نمیشود بلکه تمام برنامه های کمکی که در کنار آن نصب میشود تا کار را برای شما راحت تر کند هر کدام به تنهایی نیاز به بخشی از منابع سیستم دارد تا بتواند کار کند.

یک مثال خوب کدادیتور یا IDE های برنامه نویسی هستند که حجم زیادی دارند و منابع زیادی از سیستم شما را اشغال میکنند در این حال برای کامپایل کردن و دیباگ کردن و تست کردن هم ابزارهای دیگر وجود دارد که باز سیستم را اشغال میکنند.

و روی هم رفته باعث میشوند که شما یک سیستم میان رده ی رو به بالا را نیاز داشته باشید تا بتوانید به راحتی تمام برنامه نویسی کنید.

تصور اینکه با کامپیوتر ضعیف یا کامپیوتر بدون کارت گرافیک و... میشود به راحتی و با سرعت برنامه نویسی کرد را از ذهنتان دور کنید.

اگر بخواهیم استفاده کنندگان کامپیوتر را رده بندی کنیم بروزترین و قوی ترین سیستم های کامپیوتری مناسب گیمرها است و سپس برنامه نویسان !

کامپیوتر یکی از اصلی ترین ابزارهای برنامه نویسان است درست مثل فوتبالیستی که توپ فوتبال یک چیز حیاتی برای او است !

رشته ی مهندسی کامپیوتر هم یکی از رشته هایی هست که صد در صد نیاز به لپتاپ یا یک کامپیوتر در آن حس میشود و دانشجویانی که به این رشته مشغول هستند باید یک سیستم تهیه کنند چون در غیر این صورت از مباحث عملی و فنی رشته ی خود دور خواهند ماند.

در ادامه ی این مقاله به جزییات تک به تک سخت افزار مناسب برای برنامه نویسی خواهیم پرداخت و با همدیگه یک کامپیوتر خوب را اسمبل خواهیم کرد پس ادامه ی مقاله را حتما بخوانید.

برای اسمبل کردن یا اصطلاحا سر هم کردن یک کیس یا کامپیوتری خانگی معمولا از اولین و بزرگترین گزینه ی مورد نیاز یعنی مادربورد شروع میشود . خب ببینیم چه مادربوردی نیاز داریم.

 

مادربورد مناسب برای برنامه نویسی

مادربود یا Motherboard یکی از مهم ترین قسمت های یک کامپیوتر هست و در برنامه نویسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چون تمام قطعات روی این سوار میشود و بهتر است گزینه ای تهیه کنید تا در آینده برای تعویض و سوار کردن قطعات جدیدتر مشکل نداشته باشید چون در غیر این صورت ممکن است نیاز به تعویض مادربورد داشته باشید.

مادربورد مناسب برای برنامه نویسی

اما هنگام خریدن مادربورد برای برنامه نویسی به چه چیزهایی باید دقت کنید :‌

  1. مادربورد بیش از یک اسلات RAM پشتیبانی کند و حداقل سیستم رم DDR4 را پوشش دهد.
  2. مادربورد از سی پی یو های نسل هشتم یا نهم یا دهم پشتیبانی کند هر چه نسل سی پی یو بالاتر باشد سیستم شما سریعتر و قویتر خواهد بود.
  3. اگر قصد دارید از هارد های nvme استفاده کنید سرعت کامپیوتر شما را چندین برابر کند بهتر است تحقیق کنید و متوجه شوید که آیا مادربورد انتخابی شما این نوع هارد ها را پشتیبانی میکند یا نه 

مادربورد پیشنهادی ما گیگابایت مدل h310m s2p v2 است. این مادربورد هم از هاردهای نسل جدید یعنی nvme پشتیبانی میکند هم دو اسلات ddr4 برای رم دارد و هم اینکه از سی پی یو های نسل ۸ و ۹ پشتیبانی میکند. 

 

رم ( RAM ) مناسب برای برنامه نویسی 

رم - RAM مناسب برای برنامه نویسی

رم نیز یکی از قطعات اصلی و مهم برای کامپیوتر برنامه نویسان است . اگر به برنامه نویسی موبایل مشغول هستید به احتمال زیاد به رم بالایی نیاز خواهید داشت چون علاوه بر محیط کدنویسی و کامپایلر و ... شما باید امولاتور اندروید و دیباگر و ... نیز اجرا کنید که هر کدام بخشی از رم را اشغال خواهد کرد.

حداقل رم مورد نیاز که ما پیشنهاد میکنیم رم 8 گیگابایت DDR4 هست که البته این مقدار حداقل است و بهتر است از یک رم 16 گیگابایت استفاده کنید.

 

هارد دیسک ( hard disk ) مناسب برای برنامه نویسی

هارد دیسک مناسب برای برنامه نویسی

در زمان های قدیم کامپیوتر ها از دیسک  های گردان استفاده میکردند که هنوز هم بسیاری از لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی از این نوع دیسک ها استفاده میکنند.

دیسک های گردان بخاطر ماهیتی که داشتند در مقابل مغناطیس ضربه پذیر بودند و همچنین ضربات فیزیکی به اطلاعات شما صدمه میزد.

با ورود هارد دیسک های SSD که در مقابل ضربه و مغناطیس مقاوم تر هستند بسیاری از برنامه نویسان به سمت هارد های ssd روی آوردند ولی مهمترین نکته ای که برای برنامه نویسان وجود داشت سرعت بسیار بالای خواندن و نوشتن روی هارد های ssd است.

گاهی با تعویض هارد قدیمی با یک هارد ssd باعث میشد که کامپیوتر چندین برابر قویتر شود.

مخصوصا برای محیط های کدنویسی که حجم بالایی دارند و با هارد دیسک شما بیشتر سرو کار دارند میتواند سرعت فوق العاده ای برای شما به ارمغان بیاورد.

هارد های ssd با کابل SATA به مادربورد شما وصل میشوند و به راحتی قابل استفاده هستند اما کمی هزینه ی بالاتری نسبت به هارد های قدیمی دارند.

هارد دیسک های نوع nvme نسل جدیدی از هارد های ssd هستند که تجربه ثابت کرده است سرعت سیستم را ده ها برابر بیشتر میکنند اما برای استفاده از این نوع هاردها که شبیه به رم هستند باید مادربورد شما این نوع هاردها را پشتیبانی کند.

 

پردازنده ی مناسب برای برنامه نویسی 

پردازنده یا cpu مناسب برای برنامه نویسی

در ابتدا قبل از شروع باید این تصور غلط را که بیشتر افراد دارند دور بیاندازید که مثلا core i7 در هر صورت بهتر و قویتر از core i5 است و جملات امثال این ...

برای انتخاب یک cpu مناسب فاکتور های زیر بسیار مهم هستند :‌

  1. فرکانس مبنای cpu
  2. تعداد هسته های cpu
  3. نسل cpu
  4. سوکت cpu
  5. دارای گرافیک درونی یا خیر

هر چقدر فرکانس مبنا و تعداد هسته ها بیشتر باشد آن cpu قویتر است مهم نیست پنتیوم باشد یا core i7 یا core i5 ...

نسل سی پی یو ها معمولا هر چقدر بالاتر میرود سرعت پردازشی و قدرت آنها هم بیشتر میشود پس دقت کنید که cpu منتخب شما از چه نسلی می باشد.

بهتر است در انتخاب cpu پردازنده ای را انتخاب کنید که کارت گرافیک درونی ندارد و کارت گرافیک بصورت مجزا تهیه کنید. سری های f اینتل به این شکل هستند.

سی پی یو پیشنهادی ما core i5 9400f است که یک سی پی یو از نسل ۹ اینتل است و کارت گرافیک درونی مجتمع هم ندارد. دقت کنید که برای استفاده از این cpu باید مادربورد شما سوکت lga 1511 و همچنین نسل ۹ را پشتیبانی کند.

این سی پی یو یک پردازنده ی مناسب برای برنامه نویسی است.

 

آیا کارت گرافیک برای برنامه نویسی مورد نیاز هست یا خیر ؟ 

کارت گرافیک مناسب برای برنامه نویسی

برای استفاده از سیستم شما نیاز به کارت گرافیک دارید که دو حالت دارد یا کارت گرافیک مجتمع درون cpu شماست یا بصورت مجزا به pci شما متصل میشود.

یک تصور غلط این است که روی مادربورد کارت گرافیک آنبرد وجود دارد . ممکن است این تصور اشتباه به این دلیل باشد که کابل مانیتور به مادربورد وصل میشود اما مادربورد آن کابل را مستقیما به کارت گرافیک درون cpu شما وصل میکند و اگر cpu از نسلی باشد که کارت گرافیک درونی نداشته باشد عملا هیچ تصویری نخواهید گرفت.

پیشنهاد ما این است از پردازنده هایی استفاده کنید که کارت گرافیک درونی ندارند و اینطوری حجم کارهای گرافیکی از روی دوش سی پی یو به کل برداشته میشود و سی پی یو شما نفس راحتی میکشد و میتواند به کارهای خود رسیدگی کند.

اما خریدن یک کارت گرافیکی برای حتی برنامه نویسان یکی از ضروریات است و این تصور اشتباه را برخی از سایت های ایرانی منتقل کرده که به کارت گرافیک نیازی نیست

کارت گرافیکی یکی از اجزای سیستم هست و اگر اطلاعات کمی درمورد مبنای سخت افزار و سیستم عامل ها کسب کنید متوجه خواهید شد که وجود یک کارت گرافیک چقدر میتواند قدرت کامپیوتر شما را بالاتر ببرد

قرار نیست که همه چیز را براساس گیم بررسی کنیم و بگیم چون گیم باز نیستیم پس کارت گرافیک هم نیاز نداریم.

کارت گرافیک مناسب برای برنامه نویسی کارت های گرافیک nvidia هستند چون به راحتی پیدا میشن با اکثر سیستم ها مچ میشن و قیمت مناسبی هم دارند.

دو نوع gt و gtx در بازار محبوب هستند که برای برنامه نویسی بهتر است از یک نسخه ی GTX استفاده شود.

یک کارت گرافیک مقرون به صرفه و خوب برای برنامه نویسی Nvidia gtx 750 ti است.

 

مانیتور مناسب برای برنامه نویسی 

مانیتور مناسب برای برنامه نویسی

از آنجایی که برنامه نویس بیشتر اوقات را به صفحه ی مانیتور نگاه میکند برای سلامتی چشم بسیار مهم است که از چه مانیتوری استفاده شود.

بهترین نوع مانیتورها برای برنامه نویسی و کلا افرادی که به مانیتور زیاد زل میزنند پنل های نوع IPS هست .

پنل VA نیز نسخه ی جدیدی هست که در برخی مانتیور ها به خوبی طراحی شده است و چشم اذیت نمیشود.

اما هرگز برای کارهای برنامه نویسی پنل های غیر va و ips تهیه نکنید. البته شاید وقتی شما این مقاله را میخوانید تکنولوژی پیشرفت کرده باشد و یک پنل جدید بهتر از اینا برای برنامه نویسی ساخته شود که داستان آن فرق میکند.

پنل های ips و va نسبت به دیگر مانیتور ها کمی قیمت بالاتری دارند ولی در عوض در طول مدت زمانی که کدنویسی میکنید چشم درد و سردرد نمیگیرید و این خیلی مهم است که انگیزه ی شما را برای کدنویسی افزایش دهد.

مانیتور مقرون به صرفه و پیشنهادی ما یک مانیتور ایرانی هست به نام Gplus که از پنل va بهره میگیرد و برای مدت طولانی برای برنامه نویسی از آن استفاده کردیم و هیچ مشکلی نداشت.

 

کیبورد مناسب برای برنامه نویسی

کیبورد همانند مانیتور برای برنامه نویسی یکی از ابزارهای اصلی است که مدام برنامه نویس ها با آن سر و کار دارند. برای این کار شما باید از کیبورد های نوع لپتاپی استفاده کنید که صدای کمتری موقع تایپ تولید میکنند و همچنین ارگونومی بالاییی دارند. البته بیشتر برنامه نویسان در جهان کیبورد های مکانیکی که دقت بالایی در تایپ و همچنین لذت بیشتری دارند را پیشنهاد میدهند.

بهترین کیبورد برای برنامه نویسی

کیبوردهای مکانیکال بیشتر برای گیمینگ استفاده میشود ولی سالهاست که مورد پسند برنامه نویسان جهان بوده است. 

دلایل اهمیت استفاده از کیبورد مرغوب توسط برنامه نویس در زیر آمده است :‌

  • استاندار بودن جای دکمه ها ( باعث جلوگیری از غلط های زیاد هنگام تایپ میشود )
  • راحت و نرم بودن دکمه ها  ( به دلیل کار طولانی حس خوبی دارند و باعث خسته شدن انگشتان نمیشوند)
  • آرگونومی بالا ( باعث حفظ سلامت دست و مچ و ... میشود)
  • مکانیکی بودن ( سیستم جدید کیبوردها که باعث تایپ سریع میشوند)

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/204
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
نادر / 5 ماه پیش

سلام وقت بخیر من یه سیستم میخاستم برای برنامه نویسی تهیه کنم ولی بین لپتاپ و کامپیوتر موندم به نظرتون کدومو بخرم ؟‌

زینب / 11 ماه پیش

عرض سلام 

تشکر فراوان به جهت راهنمایی مفیدتون

امکانش هست یک برند مناسب هم برای خرید کیس و مانیتور  پیشنهاد کنید؟

ممنونم

 

فرانک عباسی / 1 سال پیش

سلام ممنون از اطلاعات مفیدی که گذاشتید.سایت دیجی تامین لپتاپ های خوبی معرفی کرده برای برنامه نویسی که از نظر قیمت هم مناسب هستند.https://dgtamin.com/product-category/electronic-devices/laptop/engineer-laptop/

اهورا / 1 سال پیش

سلام ببخشید با این مشخصاتی که شما دادید چه نوع منبع تغذیه ای خوب است

فاطمه / 1 سال پیش

این سیستمی که معرفی کردید هزینه ی تقریبی اش چقدره

Ali / 2 سال پیش

سلام لپ تاپ core i7 رم 16 گرافیک 1

Intel HD 520

یا سرفیس بوک 1 برنامه نویسی جواب میده

محمدجواد بهرامی / 2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر

میخواستم در حد 30 تومان هزینه کنم برای گیمینگ و برنامه نویسی ممنون میشم راهنمایی کنید

محسن / 2 سال پیش

برای انتخاب سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی هم مقالتون مفید بود و هم ویدیو آموزشی که قرار دادید

Wahid Alawy / 2 سال پیش

SSD Drive Samsung 980 Pro NVMe M2 1TB ا حافظه SSD سامسونگ 980 Pro M2 ظرفیت 1 ترابایت

با مادربرد پیشنهادی شما یعنی :

گیگابایت مدل h310m s2p v2

 

همخونی داره؟

Alireza / 2 سال پیش

سلام این چیزایی که خودتون پیشنهاد دادید همه بهم میخورن؟

پشتیبانی آواسام :

سلام بله

نوید / 2 سال پیش

سلام. ببخشید همه این چیزهایی که معرفی کردید رو میشه روی اون مادربردی که اول معرفی کردید نصب کرد؟ 

.... / 2 سال پیش

ببخشید برای خرید همچین سیستم عاملی چقدر هزینه دارد. 

و اگر برای ارتقای سیستم خود که پایین هست چقدر هزینه هست 

رام سیستم من 4

مهمان / 2 سال پیش

عالی

محمد ریاحی / 2 سال پیش

سلام یک سوال داشتم ایا با یک کیس گیمینگ خوب هم میشه برنامه نویسی کرد؟ یعنی یه کیس بگیرم که هم برای گیم باشه هم برنامه نویسی ؟

پشتیبانی آواسام :

سلام سیستم های گیمینگ بالا رده ترین سیستم ها هستند اگر گیمینگ باشه برای برنامه نویسی بسیار عالی هم هست

Poo / 2 سال پیش

سلام خدمت شما دوست عزیز 

۲ سوال داشتم در رابطه با سیستم و برنامه نویسی ممنون میشم راهنمایی کنی

سوال اولم  سیستم من این مشخصات رو داره از لحاظ برنامه نویسی در چه سطحی هست 

مادربرد=h110m_s2pt

Cpu=I77700k جواب گو کار هست یا خیر

رم=32

حافظه 256 ssd

کارت گرافیک انبرد دارم

و سوال دومم اینه که من یک دوره اموزش ساخت سایت چند سال پیش گرفتم ولی هنوز نگاه نکردم در مجموع از صفر تا صد طراحی یک سایت رو ریز به ریز اموزش میده از طراحی غالب گرفته تا ... با نرم افزار php storm نظرتون چیه اینو بگم این کار برای من فقط جنبه علاقه رو داره و بحث مالیش برام مهم نیست و علاقه خودم مبحث ورود به سایت و پیدا کردن باگ و حفر های سایت و از بین بردن حفر های سایت هست من هیچ اطلاعات در این باره ندارم که باید چه نوع برنامه نویسی رو یاد گرفت به نظرتون این برای شروع کار خوبه یا خیر  چه زبان و مباحثی رو باید یاد بگیرم اگر کتابی هست ممنون میشم معرفی کنید 

ببخشید طولانی شد

Mohammad Heidari / 2 سال پیش

به نظرم برای شروع برنامه نویسی نیاز به سیستم خیلی قوی ای نیست. البته باید حوزه ی انتخابی رو هم مورد توجه قرار داد. مثلا برای برنامه نویسی اندروید از اندروید استودیو استفاده میشه که تا حدودی به سیستم قوی ای نیازمند است.

hamed / 3 سال پیش

سلام . من قصد خرید thinkbook 2021با پردازنده i3 نسل یازده و 12گیگ رم و هارد ssd256 و صفحه نمایشfullhd ipsرو دارم . و هزینم نمیتونم بیشتر بزارم. مشکلم اینه که درکی از گرافیک مجتمع  ندارم ایا در اینده با توجه به اینکه فقط میخام برنامه نویسی کنم در حوضه لینوکس و پایتون و امنیت ایا مشکل برایم ایجاد نمیشود این گرافیک مجتمع ؟ واقعا جواب بدی منو از این سردرگمی در بیاری خیلی ممنونت میشم. 

پشتیبانی آواسام :

سلام از آنجا که هارد اس اس دی است و رم خوبی هم دارد مطمئنا نسل سی پی یو هم خوب هست و برای لینوکس و پایتون هیچ مشکلی برای شما نخواهد داشت با خیال راحت بخرید

عادل / 3 سال پیش

سلام و وقت بخیر

ممنون بابت مقاله مفیدتون.براتون مقدور هست کانفیگی که با حداکثر ۳۰تومن بشه جمع کرد به من معرفی کنید.البته من ۳۰ تومن رو برای مانیتور و کیس و کیبورد در نظر گرفتم.

پشتیبانی آواسام :

سلام متاسفانه بخاطر نوسانات شدید قیمت ها نمیشه برای یه مبلغ خاص یه سیستم خاص تعریف کرد مثلا همین سیستمی که در پست معرفی شده زمانی ده میلیون میشد هزینه کرد الان با بیست و پنج تومن جمع میشود2

سی پی یو i5 نسل نهم2

گرافیک gtx حداقل مثل 750ti

رم ۸ گیگابایت

مادربورد گیگابایت h310

و ...

زهرا محمدی / 3 سال پیش

سلام مقاله و ویدیوی بسیار عالی و کاملی درباره ی برنامه نویسی بود . من میخاستم یک لپتاپ بخرم و طبق ویدیو و آموزش های شما منصرف شدم و یک سیستم خانگی بهترین خریداری کردم . بازم ممنون از مهندس نیکزاد و دست اندر کاران آواسام

مجتبی / 3 سال پیش

سلام

نظرتون درباره Core i9 10900k

32GB حافظه رم 

1TB حافظه SSD

کارت گرافیک RTX 2060 

جهت برنامه نویسی حرفه‌ای و کار با نرم افزار های شرکت Adobe چیه؟

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس