مسئولیت ها و مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس اندروید

مسئولیت ها و مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس اندروید

بروزرسانی : 5 ماه پیش

آیا به برنامه نویسی اندروید علاقه دارید ؟

خب خوبه ولی قبلش بهتره بدونید که چه مهارت هایی نیاز دارید و چه مسئولیت هایی را باید قبول کنید. در این مقاله ی آموزشی آواسام با شماست که همه ی مهارت و مسئولیت های لازم برای یک برنامه نویس اندروید را به شما آموزش دهد. پس ادامه ی مقاله را مطالعه کنید.

 

در هر روز بیش از ۳ هزار اپلیکیشن جدید در مارکت گوگل پلی منتشر میشود که توسط برنامه نویس در سرتاسر جهان ساخته شده اند. این آمارها آدم رو بیشتر ترغیب میکنه که بره سمت یادگیری کامل برنامه نویسی اندروید و آیندش تضمین بشه.

 

خب اگر بخواهید برنامه نویسی اندروید را شروع کنید ابتدا چند سوال به ذهنتون میاد : 

  • برنامه نویس های اندروید چطوری هستن ؟
  • یه برنامه نویس اندروید باید بتونه چیکار بکنه ؟ 
  • برنامه نویسی اندروید چه مهارت هایی لازم داره ؟
  • من چطور و از کجا شروع کنم و بعدش چطور شغل گیر بیارم ؟

در این مقاله به همه ی این سوالا پاسخ داده میشه.

 

برنامه نویس اندروید چه مسئولیت ها و وظایفی دارد ؟

وظایف انجام کار ها یا همان مسئولیت ها بخشی از تخصص های لازم برای تولید اپلییکشن های اندرویدی است. ممکن است شما عضوی از یک تیم باشید یا برنامه نویس یک شرکت یا بصورت شخصی بخواهید کار کنید. برای هر برنامه نویس اندروید وظایف مختلفی وجود دارد.

مسئولیت های یک برنامه نویس اندروید
 

ساختن UI اپلیکیشن ها و عملکرد آنها

یکی از مهم ترین وظایف برنامه نویسان اندروید ساختن ظاهر اپ و نحوه ی عملکرد آن است. این مسئولیت شامل تمیز نوشتن کدها ، پیاده سازی معماری اصولی ، پیش بینی باگ هایی که ممکن است رخ دهد و پیدا کردن راه حل برای آنهاست.

 

همکاری با سایز اعضای گروه 

ساختن ارتباطات قوی بین اعضای دیگر گروه ( مثل طراحان  UI/UX ، توسعه دهندگان بک اند و ... ) برای برنامه نویسان خیلی مهم است. از آنجا که در اکثر شرکت ها هر فردی نقش خاصی را برعهده دارد ارتباطات بین اعضای گروه نقش کلیدی در تولید اپ های با کیفیت و عالی را دارد.

 

یادگیری کار با پایگاه داده و API ها

هر برنامه نویس اندروید معمولا با منابع خارجی مثل API ها یا پایگاه داده سر و کار دارد. بخاطر همین برنامه نویس اندروید باید بتواند زبان های دیگر جانبی که توسط دیگر برنامه نویس ها نوشته شده است را درک کند یا به انها مسلط باشد مثل زبان sql و ... که برای api به کار برده میشود. در ادامه ی مقاله کمی بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز برنامه نویسی اندروید
 

انجام Unit Testing

این یک نوع روش برای تست در فرآیند تولید نرم افزاره که در واقع در متدولوژی توسعه نرم افزار Agile گنجانده شده است ، و بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند. شما باید بعنوان توسعه دهنده ی اندرویدی در طول تولید یک اپ  unit test را انجام دهید.

 

رفع کردن باگ ها

وجود باگ ها مسئله ای جدا نشدنی از برنامه نویسی هستند و مخصوصا در برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل زیاد هستند. شما باید بعنوان یک برنامه نویس سعی کنید همیشه به باگ ها توجه داشته باشید و از باگ های احتمالی جلوگیری هم بکنید. 

رفع کردن باگ ها فقط به حل باگ هایی نیست که هنگام کدنویسی پیدا میکنید بلکه ممکن است از بخش دیگری در یک گروه برنامه نویسی نیز به شما گزارش باگ شود که باید آنها را نیز برطرف بکنید.

 

با تکنولوژی های جدید بروز باشید.

سر و کار داشتن با برنامه نویسی شما را مجبور خواهد کرد که همیشه اپدیت باشید اطلاعات و تکنولوژی های جدید روزانه رشد میکنند. به سختی میتوان برنامه نویس خوبی پیدا کرد که به بحث یادگیری روزانه اهمیت ندهد .

 

اینها بخشی از مسئولیت های یک برنامه نویس اندروید بود. شدت هر بخش بستگی به کمپانی ، گروه یا محصولی هست که روی آن کار میکنید. مطمئنا این ها همه ی مسئولیت ها نیست ولی کلید های اصلی هستند که شما بتوانید مسیر پیش روی خود را بهتر بشناسید.

 

چه مهارت هایی برای برنامه نویسی اندروید نیازه ؟

اگر دوست دارید برنامه نویس اندروید بشید باید یه سری از تکنولوژی ها را یاد بگیرید و اینها مهارت های شما برای شروع کار خواهد بود.  مخصوصا مهارت هایی را سعی کنید یاد بگیرید که در بازار کاری کاربرد داشته باشد.

 

مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید

 

 

1 - کار کردن با جاوا یا کاتلین یا هر دو 

یکی از حداقل مهارت هایی که برای برنامه نویسی اندروید لازم است یادگیری گسترده ی یکی از زبان های برنامه نویسی java یا kotlin است. اگر هر دو را یاد بگیرید که چقدر عالی میشود ولی یکی از زبان ها برای کدنویسی برنامه های اندرویدی کافی است . کاتلین زبانی جدیدی تر است و پرفرمنس بهتری دارد.

شما باید با سینتکس یکی از زبان ها کاملا اشنا باشید و حداقل مفاهیم زیر را بدانید. 

  1. مفاهیم برنامه نویسی شی گرا شامل کلاس ها ، شی ها ، ارث بری ، متود های استاتیک و ...
  2. متغیرها
  3. لیست ها
  4. حلقه ها 

 

2 - مفاهیم اصلی Android SDK

اندروید sdk یا همان کیت توسعه ی اندرویدی یکی از نیاز های اصلی است که باید هر برنامه نویس اندروید با آن آشنا شود. علاوه بر نحوه ی تهیه و استفاده از خود sdk باید با مفاهیم زیر هم آشنا باشید :‌

  1. مبانی View ها ، Group ها و Layout ها
  2. کار با User input
  3. روش های دریافت داده از web
  4. ذخیره سازی داده ها 
  5. کار با Action bars
  6. تطبیق ظاهر اپ با رزولیشین های مختلف

علاوه بر مفاهیم Sdk اندروید شما بهتر است نحوه ی استفاده از مستندات دولوپرهای اندروید نیز اشنا باشید چون منبع غنی از کدها و آموزش هایی هست که مطمئنا به درد شما میخورد.

 

3 - تجربه ی کار با sql

اکثر اپلیکیشن های موبایل داده هایی دارند که باید جایی ذخیره شود . داده هایی که شاید خود اپ تولید کند و یا از استفاده کننده ی اپ گرفته شود. برای ذخیره این داده ها بهتر است اپ ما از یک پایگاه داده استفاده کند تا بتواند به راحتی داده ها را ذخیره بکند و بعد مدیریت کند.

بخاطر همین هم هست که بسیاری از آگهی های استخدامی برنامه نویس اندروید مسلط بودن به sql را هم درخواست میکنند. بنابراین تسلط به پایگاه داده یکی از مهارت های اصلی برنامه نویسی اندروید است.

پایگاه داده مورد استفاده در اندروید  sqlite که یک پایگاه داده آسان و سریع است.

 

4 - آشنایی با git

این مهارت یکی از مهارت های اصلی برنامه نویسی اندروید نیست. ممکن است شرکتی که شما کار میکنید اصلا به گیت نیاز نداشته باشد ولی گیت یک ابزار مهم در برنامه نویسی است که یاد گرفتنش بسیار سودمند خواهد بود. برای پیش برد پروژه هایتان بهتر است یک ورژن کنترلر رایگان مثل گیت داشته باشید تا متوجه شوید در طول زمان چه کارهایی کردید.

قرار نیست اینجا تبدیل به نینجای گیت شوید. در حد آشنایی با ساختن ریپوزیتوری و مفهوم commit کافی است.

 

5 - یادگیری XML

XML مخفف Extensible Markup Language است و بیشتر در توسعه ی وب استفاده می شود و در اپ های اندرویدی نیز بصورت وسیعی برای پیاده سازی رابط کاربری اپلیکیشن های استفاده میشود. در حقیقت ظاهر یک اپ با xml ساخته میشود.

 

6 - درک متریال دیزاین

متریال دیزاین یک مفهوم گرافیکی است که با استفاده از قواعد آن میتوانید یک اپ با سبک گرافیکی متعادل و زیبا تولید کنید. متریال دیزاین شامل استانداردهایی برای رنگبندی ها ، سایه ، حرکت ها و محل قرارگیری عناصر است. اگر متریال دیزاین را بصورت استاندارد رعایت نکنید ممکن است برنامه ی شما توسط google play رد شود. بسیاری از آگهی های استخدامی نیز این مورد را نیاز دارند.

متریال دیزاین بعنوان مهارت در برنامه نویسی اندروید

 

7 -  محیط اندروید استودیو

برای برنامه نویسی همیشه نیاز به یک محیط توسعه است. اصطلاحا به این محیط IDE گفته میشود که یکی IDE رسمی برنامه نویسی اندروید نیز Android Studio میباشد. اندروید استودیو محیطی بسیار عالی و پر از ابزارهای مختلف شامل ابزارهای دیباگ کردن و تست کردن اپلیکیشن است که کار برنامه نویسان را راحت کرده است.

این محیط برپایه ی محیط Intellij IDEA شرکت ایکلیپس میباشد که سازنده ی زبان جدید کاتلین نیز میباشد.

 

8 - برنامه نویسی بک اند 

شاید در برخی از آگهی های استخدام برنامه نویسان اندروید ، در قسمت مهارت ها آشنایی یا تسلط به بک اند را مشاهده کنید. در اینجا یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید برای بک اند خیلی سخت است مخصوصا اگر به تازگی برنامه نویسی اندروید را یاد گرفته اید و هنوز نیاز به کسب تجربه دارید.  علاوه بر این دنیای بک اند دنیای بزرگی است و زبان های زیادی برای آن وجود دارد مثل پی اچ پی ، پایتون ، کاتلین ، نود جی اس و ...

ولی اگر چنین شغلهایی را دیدید کاملا بستگی به شرایط خودتان دارد که آنها را قبول کنید یا نکنید ، اگر قبلا بک اند کار کرده باشید و به زبان های آن آشنایی خوبی داشته باشید بهتر است آن شغل را قبول کنید.

و این نکته را بخاطر داشته باشید که برای حرفه ای شدن در برنامه نویسی اندروید هم همیشه نیاز نیست زبان های بک اند را خوب یاد بگیرید.

مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس اندروید

 

 

سخن آخر 

در این مقاله ما سعی کردیم درباره ی مسئولیت ها و وظایف یک برنامه نویس Android صحبت کنیم و همچنین مهارت هایی که باید یک برنامه نویس اندروید باید کسب کند را نیز شرح دادیم. همه ی اینها موارد فنی مورد نیاز بود شاید موارد غیر فنی هم باشد که شما را به سمت موفقیت راهنمایی کند. چه در یک تیم بزرگ کار کنید چه بصورت انفرادی باید روی مهارت های غیر فنی خود نیز کار کنید مثل مهارت برقراری ارتباط با انسان های غیر برنامه نویس که ممکن است مشتریان محصولات شما باشند.مهارت نوشتن نیز یکی از مهارت هایی هست که شما را سریعا به موفقیت میرساند زیرا هر محصول موفقی یک مستندات خوبی داشته است و اگر نتوانید برای کاری که انجام میدهید خوب بنویسید و خوب توضیح دهید ممکن است موفق نشوید.

مهارت دیگری که بسیار مهم است دانش بیزنس است شما باید ارزش کاری که میکنید یا محصولی که خلق میکنید را بدانید. اگر هزینه های شما بیهوده بالا باشد ممکن است مشتری پیدا نکنید و اگر بیهوده پایین باشد نیز مشتری پیدا نخواهید کرد و اگر مشتری هم داشته باشید سوددهی خوبی برای شما نخواهد داشت. 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/354
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس