مقایسه ی atom ، vscode و sublime برای توسعه وب

مقایسه ی atom ، vscode و sublime برای توسعه وب

بروزرسانی : 4 ماه پیش
دسته بندی :‌ - طراحی وب

بروزرسانی سال ۲۰۲۲ : 

محیط توسعه ی atom برای همیشه منسوخ شد و دیگر بروزرسانی نخواهد شد.در وب سایت رسمی atom این خبر درج شده است و برنامه نویسان بهتر است دیگر از محیط برنامه نویسی اتم ( atom ) استفاده نکنند زیرا پلاگین های آن یا خود محیط دچار مشکل میشود و باگ های فراوانی بخاطر عدم اپدیت بوجود آمده است. پیشنهاد میشود از محیط ویژوال استودیو کد ( vscode ) بجای atom استفاده شود.

 

در این مقاله قصد داریم سه ویرایشگر کد ، که توسعه دهندگان از انها استفاده میکنند را مورد بررسی قرار دهیم .

من طی سالهای گذشته از محیط های توسعه برای وب استفاده کرده ام با زبان های مختلفی مثل زبان پی اچ پی ، زبان پایتون ، جاوااسکریپت و  فریمورک های مختلف کار کردم  ولی در طی این سالها که من بطور مداوم از محیط هایی مثل sublime ، vscode ، phpstorme  و atom بهره میگرفتم متوجه قدرت atom نسبت به همه ی دیگر موارد شدم که اینجا دلایلش را خواهم نوشت .

مقایسه ی vscode , sublime و atom برای برنامه نویسی



مقایسه ی محیط های برنامه نویسی vscode , atom و sublime 

ابزاری برای توسعه ی remote ftp  : 

 

مشکل اولی که من با محیط vscode مایکروسافت داشتم نبود ابزار یا پکیج خوب برای کارهای remote ftp بود ، شما فرض کنید توسعه ی یک وب سایت را در کامپیوترتان انجام دهید و بخواهید تمام تغییرات بصورت آنی ( هنگام ذخیره کردن فایل ) در سرور sync شود و به در همان لحظه سمت سرور اعمال شوند . 

شما برای این کار نیاز به یک ابزار ftp دارید تا ارتباط شما را بصورت منظم با سرور برقرار کند . با وجود چند پکیج در این زمینه برای vscode هنوز یک ابزار خوبی برای کارهای ریموت وجود ندارد و عملا در این زمینه شما به مشکل میخورید ولی این مشکل در محیط atom با پکیج remote-ftp کاملا حل شده است .

پکیج remote-ftp محیط atom این اجازه را به شما می دهد که به اکانت ftp خود وصل شوید و فایل ها را کاملا به کامپیوتر شخصی دانلود کنید و همچنین عمل اپلود را انجام دهید و همچنین یکی دیگر از مزایای این پکیج این است که شما میتوانید یک پوشه ی بک آپ در کامپیوتر شخصیتان داشته باشید که تمام تغییرات روی فایل های سرور برای شما ذخیره سازی میشود بدون انکه چیز اضافه ای اپلود و دانلود شود . 

پس در این یک مورد مطمئنا atom بر vscode پیروز است 

 

مقایسه ی vscode , atom ‌و sublime از نظر استفاده از منابع کامپیوتر

مشکل بعدی که شخصا با vscode مشکل داشتم استفاده ی زیاد از منابع کامپیوتر بود که این مشکل را باقی محیط ها بجز atom نیز دارند . وقتی شما حدودا پنج فایل متنی شامل کدهای php که حدود پنجاه خط کد درون آنها هست را باز کنید ، محیط vscode در حدود 1500 کیلوبایت از رم شما را اشغال میکند در حالیکه همین مقدار برای atom عددی در حدود 500 الی 700 کیلوبایت است . 

مقایسه ی محیط های برنامه نویسی vs code  و atom

شاید در دید اول این مشکل بزرگی محسوب نشود ولی برای من که کامپیوتری با رم 8 گیگ دارم و باقی قسمت های رم من با برنامه های در حال اجرا اشغال شده است واقعا 1500 کیلوبایت رم برای یک محیط توسعه ی ساده زیاد است در حالیکه همان کار ها و همان امکانات در محیط atom با رم 500 الی 700 کیلوبایت برای شما فراهم است . 

دیگر محیط های توسعه مثل sublime هم از این قاعده مستثنی نیستند و مقدار مصرف رم sublime نیز حدود 1500 کیلوبایت است و این عدد برای محیط phpstorm به دلیل سنگینی محیط مطمئنا عدد بالایی خواهد بود . 

 

مقایسه ی vscode , atom ‌و sublime از نظر پشتیبانی از زبان فارسی

 

در محیط sublime هیچ پشتیبانی برای زبان فارسی وجود ندارد و اگر شما عبارتهایی را فارسی تایپ کنید بصورت برعکس و جدا جدا قرار میگیرد و عملا نوشتن یک عبارت فارسی در توسعه ی وب با sublime ممکن نیست . البته یک پکیج برای پشتیبانی از زبان عربی برای sublime ساخته شده است و میتوانید برای کپی و پیست کردن عبارت های فارسی به sublime استفاده کنید ولی باز هم پشتیبانی خوبی از فارسی ندارد . 

محیط atom مشکلی با زبان فارسی ندارد و در بین عبارت های انگلیسی میتوانید عبارت های فارسی هم بکار بگیرید 

دیگر محیط های توسعه مثل phpstorm هم ظاهرا مشکلی با زبان فارسی ندارند . 

 

مقایسه ی vscode , atom ‌و sublime از نظر رایگان و غیر رایگان بود

atom و vscode کاملا رایگان هستند . ولی محیط های phpstorm و sublime غیررایگان هستند و برای استفاده از آنها باید این محیط ها را خریداری کنید . 

مطمئنا برای یک برنامه نویس ایرانی مشکل است که یک نرم افزار بین المللی را خرید کند و در اکثر مواقع مجبور است انها را کرک کند . 

به نظر شما استفاده از یک محیط که کاملا رایگان است بهتر است یا یک محیط که بعدا کرک شده و غیرقانونی است ؟ ممکن است همین کرک باعث شود کل پروژه ی شما از بین برود ! 

atom توسط گیتهاب گسترش داده شده است که از ابتدا بر مبنای اصول منبع باز و رایگان کار کرده است ولی vscode توسط مایکروسافت که یک شرکت تجاری بود ساخته شده است 

 

نکته ی مهم : موارد و معایب که برای محیط vs code در بالا ذکر شده است برای سالهای پیش بوده است اکنون با انتشار افزونه های فراوان و آپدیت های زیاد محیط توسعه ی ویژوال استودیو کد یا vscode یک محیط ایده آل برای برنامه نویسان میباشدو به راحتی میتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/93
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مهمان / 4 ماه پیش

سلام بهترینش visual studio code هست که هم سرعت خوبی داره و هم امکانات عالی حتما ازش استفاده کنید

مهمان / 2 سال پیش

ممنونم بابت مقاله کاربردیتون , من لبتابم قدیمی هست و تا قبل از این از وی اس کد استفاده میکردم و فکر میکردم انتخاب خوبیه اما جالب بود که اتم رم کمتری اشغال میکنه در کنار امکانات بالاش , امیدوارم اتم تایم تو لایو هم داشته  باشه

مهمان / 2 سال پیش

ممنونم بابت مقاله کاربردیتون , من لبتابم قدیمی هست و تا قبل از این از وی اس کد استفاده میکردم و فکر میکردم انتخاب خوبیه اما جالب بود که اتم رم کمتری اشغال میکنه در کنار امکانات بالاش , امیدوارم اتم تایم تو لایو هم داشته  باشه

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس