درس 2 - آموزش نصب لاراول
آموزش نصب لاراول با composer

در درس قبلی توضیح دادیم که لاراول یک فریمورکی است که بسته ها و کامپوننت های مفید دیگر فریمورک را در یکجا جمع کرده است و برای مدیریت این بسته ها و وابستگی های آنها از Composer استفاده میشود.بنابراین قبل از نصب کردن فریمورک Laravel مطمئن شوید که Composer روی سیستم شما که ممکن است مک ، ویندوز یا لینوکس هست ، نصب شده باشد.

برای نصب و راه اندازی فریمورک Laravel در کامپیوتر خود مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله ی 1 :‌ 

برای نصب لاراول ابتدا به وب سایت Composer بروید و از بخش دانلود ، نحوه ی دانلود و نصب کامپوزر روی سیستم خود را پیدا کنید و نصب کنید. برای رفتن به بخش دانلود سایت composer اینجا کلیک کنید.

 

مرحله ی 2 :

در این مرحله باید تست کنید تا مطمئن شوید کامپوزر ( Composer ) روی سیستم شما به درستی نصب شده باشد. برای استفاده از composer و دستورات آن اگر ویندوزی هستید cmd را باز کنید و اگر مک یا لینوکسی هستید ترمینال را باز کنید.

اگر دستور composer را وارد کنید باید چیزی مثل تصویر زیر را ببینید و این به معنی نصب شدن کامپوزر است.

نصب لاراول با composer

مرحله ی 3 :

یک پوشه ی جدید در هر کجایی که میخواهید لاراول درون آن نصب شود باز کنید و سپس با ترمینال به مسیر آن پوشه بروید و دستور زیر را برای نصب یک نسخه ی تازه از لاراول اجرا کنید.

composer create-project laravel/laravel –-prefer-dist

شما میتوانید یک نسخه ی کامل از لاراول را با دستور زیر نیز نصب کنید که درون یک پوشه به نام test نصب میشود.

composer create-project laravel/laravel test dev-develop

اگر نسخه ی لاراول را تعریف نکنید composer بصورت خودکار آخرین ورژن موجود از لاراول را برای شما نصب میکند.

ولی اگر قصد دارید یک نسخه ی خاص از لاراول را نصب کنید مثلا نسخه ی 5.8 لاراول باید دستور زیر را اجرا کنید تا یک پوشه به نام blog ساخته شود و لاراول 5.8 درون آن نصب شود.

composer create-project --prefer-dist laravel/laravel blog "5.8.*"

هر نسخه ی لاراول باز میتواند بروزرسانی هایی برای خود داشته باشد و علامت * هم به معنی این است که آخرین بروزرسانی نسخه ی 5.8 نصب شود.

بعد از اجرای دستور نصب لاراول با استفاده از composer نصب پکیج های مختلف در محیط همان ترمینال اتفاق میوفتد و چیزی شبیه به تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد . 

	 آموزش نصب فریمورک لاراول با کامپوزر

مرحله ی 4 :

دستورات بالا به اینترنت نیاز دارد . شما باید به اینترنت متصل باشید تا عمل نصب انجام بگیرد و بعد از دانلود بسته های مورد نیاز و نصب فریمورک لاراول شما میتوانید با دستور زیر لاراول را اجرا کنید و روی مرورگر خود مشاهده کنید.

php artisan serve

مرحله ی 5 :

بعد از اجرای دستور php artisan serve لاراول اجرا شده است و در ترمینال نتیجه ای مشابه به تصویر زیر را خواهید دید.

آموزش اجرای لاراول روی کامپیوتر

مرحله ی 6 : 

آدرس اینترنتی که در تصویر بالا زیر آن خط کشیده شده است را کپی کنید و در مرورگر خود بزنید سپس شما صفحه ی اصلی لاراول نصب شده را خواهید دید و اگر نتیجه ی شما هم مثل تصویر زیر است به شما تبریک میگوییم . شما فریمورک لاراول را نصب و اجرا کردید . 

آموزش نصب لاراول
 

تمام